Bewegingsruimte


BewegingsruimteWij zijn niet gemaakt om te lang stil te zitten, maar om juist regelmatig te bewegen en daar biedt Pisa’s Bewegingsruimte jou letterlijk en figuurlijk de ruimte voor.

Beweging is goed voor lichaam en geest, bevordert je fysieke en mentale conditie, vergroot je veerkracht en je maakt bovendien stofjes aan die jou je prettig doen voelen.

Doe je voordeel met tips hoe je mindfull en ingetogen kunt wandelen, waardoor je veel meer waarneemt dan je wellicht anders zou doen. Maar heb je zin in uitbundigheid, ga dan eens lekker meebewegen op de Caribische klanken tijdens Margriets Zumba.

Wat jou ook past, neem ruimte voor jouw eigen moment van bewegen. Het zal je goed doen!

Wandelen, suggesties van Anneke

Allereerst doe je het buitenshuis: je moet ervoor de deur uit!! Dat is al een eerste voordeel. De frisse buitenlucht, maakt niet uit wat voor weer het is, doet iedereen goed.

Je bent in beweging, ook dat is een belangrijk voordeel: beweging stimuleert de doorbloeding door het hele lichaam, ook naar de hersenen. Je haalt al lopend meestal wat dieper adem, ook goed voor de longfunctie. Bewegen zet de spieren aan het werk, die door het vele zitten in kracht afnemen en versterkt de botten.

Wandelen geeft je ook de gelegenheid om de wereld op een andere manier te bekijken, of je nu door een woonwijk of door een park of bos of over het strand loopt: er is iets anders te zien, het verruimt je blik.

En een hele belangrijke positieve kant van wandelen is dat je stemming ervan verbetert. Uit allerlei onderzoeken komt naar voren dat een sombere stemming, stress en depressieve gevoelens kunnen verminderen door te wandelen. Dat kunnen we allemaal wel gebruiken in deze tijd!

Hoe kun je zoal wandelen?

Wandelen kun je op verschillende manieren doen: je kunt variëren met het tempo of met je paslengte (grote of kleine stappen). Maar ook met je aandacht kun je variëren.

Je aandacht kun je bewust richten, je kunt tijdens een wandeling letten op specifieke dingen die je tegenkomt. Je kunt bijvoorbeeld je aandacht richten op de natuur: de bomen, bloemen, vogels om je heen.

 

Let eens specifiek op de kleuren die je tegenkomt: alle variaties in groen van bomen en struiken, de kleuren van de bloemen. 

Bloem 1Bloem 2Bloem 3Bloem 4

Je kunt ook eens aandacht besteden aan de verschillende geluiden die je hoort: is er verkeersgeluid? Is er geluid van vogels, honden, mensen om je heen? 

 

 

Het geluid van je eigen voetstappen op bijvoorbeeld een grindpad, over houtsnippers.

Ook kun je letten op de ondergrond waar je op loopt: op het trottoir, een zandpad, gras, grind; het terrein kan vlak of oneffen zijn, op- of aflopend, of vlak.

Zelfs op geuren kun je de aandacht richten, zeker in deze tijd van bloeiende bomen en bloemen: loop je langs een tuin of door een park met bloeiende hyacinten, narcissen, lavendelstruiken?

Neem deze indrukken bewust in je op, sta er in je hoofd even bij stil, benoem het eventueel hardop.

Op deze manier maak je van je wandeling een oefening in mindfulness en steeds een andere belevenis.

Veel plezier,

Anneke Betten

E-mail

Stichting Inloophuis Pisa

Bezoekadres: Draafsingel 59, 1623 LC Hoorn
tel: 0229-758531
e-mail: info@inloophuispisa.nl (algemeen)
e-mail: administratie@inloophuispisa.nl (aan- en afmelden activiteit)
 
KvK-nummer: 37146398
Bankrekening: NL59 RABO 0148 1294 39
 

 

Stichting Vrienden van Inloophuis Pisa

e-mail vrienden@inloophuispisa.nl
KvK-nummer: 37159915

Stichting Evenementen Inloophuis Pisa

KvK-nummer: 53221389

Steun inloophuis Pisa

Steun Pisa
Copyright © 2016-2020 Inloophuis Pisa
Website realisatie en webdesign: 1place4ads